onsdag 30 januari 2013

Hur ska vi bli bättre på att använda Återbruk?

Foto: Emil Dalkvist

Idag var jag på en väldigt intressant förmiddag med tema avfallsplanen. ”Låter inte så sexigt”, sa en kollega till mig innan jag gick. Sexigt är det kanske inte, men det är i alla fall väldigt mycket mer spännande än vad vissa säkert tror.

Jag ska inte gå in på avfallsplanen här, men en sak vill jag förmedla och det är att om vi inte lyckas med det arbete som avfallsplanen sätter målen för så kommer Borås inte att vara någon trevlig stad att bo i 2025. Vi måste kunna ta hand om vårt avfall på ett effektivt sätt även när befolkningen växer, så är det bara.

Det första vi självklart måste jobba med är att se till att det blir mindre avfall att ta hand om. Att shoppa mindre och smartare är ett sätt, och att lämna gamla funktionsdugliga saker vidare är ett annat. Borås Stad jobbar med återvinning via Återbruk som hör till Arbetslivsförvaltningen. Återbruk har bland annat en stor butik som säljer möbler och andra prylar.

Tydligen blir kommunens förvaltningar bättre och bättre på att lämna in möbler till Återbruk, men hur är det egentligen när vi köper nytt? Här finns det nog mycket att jobba med, även om jag vet att förskolor och säkert en del andra verksamheter är duktiga på att använda second hand. För säkert är det så att många som köper möbler till kontoren aldrig tänker i andra banor än splitternytt? Borde inte vi på Borås Stad föregå med gott exempel och alltid ta reda på om det vi behöver finns någonstans i gott begagnat skick?

Ofta har det nog med vår bekvämlighet att göra när vi köper nytt. Själv har jag ingen aning om hur jag skulle bete mig för att få ett par nya, snygga, begagnade besöksstolar men jag skulle inte ha det minsta emot det. Tänk om det kunde sitta i ryggraden på alla att alltid vända sig till Återbruk först av allt. Det skulle vara ekologisk hållbarhet så att det bara sjunger om det. Och ekonomisk!

Det skulle vara så bra om någon kunde ta tag i att ta fram en arbetsgång som fungerar enkelt och smidigt. Ett sådant projekt i visionens anda tror jag skulle glädja fler än mig.

 Annika Klemming, kommunikatör

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar